Ogólne
Pracownik Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN od 2020 r.
Członek Komitetu Nauk Orientalistycznych PAN (w kadencji 2020-2023)
Specjalizacja i zainteresowania badawcze:
Arabista o zainteresowaniach kulturoznawczych i literaturoznawczych, prowadzący interdyscyplinarne badania nad kulturami regionu Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej; w latach 2013–2019 pracownik Zakładu Języka i Kultury Arabskiej UKW w Bydgoszczy, w latach 2008-2013 – organizator, a potem kierownik Pracowni Języka i Kultury Arabskiej UKW; absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk; autor monografii: Nacjonalizm i tożsamość palestyńska między polityką, religią i kulturą popularną (2019), Naṣr Abū Zayd: A Critical Rereading of Islamic Thought (2017) oraz Swoi i obcy. Tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kulturowych (2013); współautor edycji krytycznej tekstów Nasra Abu Zajda pt. Naṣr Abū Zayd: refleksja krytyczna nad myślą muzułmańską. Źródła (2017); kierownik projektów zbiorowych: NCN Sonata, Nasr Abu Zajd – odnowiciel myśli muzułmańskiej (2014–2018); oraz NCN Opus: Cairo Music Scene(s) Since 2011: Between Political Activism and Cultural Change (2021−2024).
Działalność naukowa:
ROZWÓJ NAUKOWY
Studia magisterskie:
2000-2005: Kulturoznawstwo, specjalność: arabistyka i islamistyka (Uniwersytet Warszawski, Instytut Orientalistyczny).
2004-2005: Stypendium naukowe, Uniwersytet Kuwejcki.
Studia doktoranckie:
2005-2009: Graduate School for Social Research/Szkoła Nauk Społecznych przy IFiS PAN.
Praca magisterska:
Kształtowanie się i rozwój palestyńskiego nacjonalizmu i tożsamości narodowej, promotor: prof. dr hab. Danuta Madeyska, Instytut Orientalistyczny, Wydział Neofilologii UW, Warszawa, VII 2005.
Rozprawa doktorska:
Problematyka tożsamości Koptów i Maronitów we współczesnym piśmiennictwie arabskim, promotor: prof. dr hab. Katarzyna Pachniak, Wydział Orientalistyczny UW, Warszawa, 19 IV 2011.
Rozprawa habilitacyjna
Tytuł osiągnięcia naukowego/artystycznego: Naṣr Abū Zayd: Refleksja krytyczna nad myślą muzułmańską, Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego, nadanie stopnia: 30 X 2018.
ZATRUDNIENIE
16 II 2007-16 VII 2007, UMK, godziny zlecone
1 X 2008-30 IX 2011, UKW, asystent
1 X 2011-30 IX 2019, UKW, adiunkt
od 1 X 2019, UKW, profesor uczelni w Instytucie Nauk o Kulturze
od XII 2020 – IKŚiO PAN, profesor Instytutu
STANOWISKA ADMINISTRACYJNE
1 X 2011-30 IX 2013 – kierownik Pracowni Języka i Kultury Arabskiej UKW
Od I 2021 – kierownik Zakładu Cywilizacji Islamu IKŚiO
ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:
Kultura popularna w Azji i Afryce, współczesna muzyka popularna w świecie arabskim (szczególnie hip-hop i muzyka alternatywna), wraz ze współczesnymi teoriami kulturoznawczymi, odnoszącymi się do muzyki alternatywnej, kinematografii i kultury popularnej.
Tożsamość mniejszościowych grup chrześcijańskich w krajach arabskich.
Współczesne teorie nacjonalizmu, kształtowanie się nowoczesnych narodów w świecie arabskim.
Myśl religijna, polityczna i filozoficzna Nasra Abu Zajda, a także szerzej rozumiana liberalna myśl muzułmańska i nowoczesna krytyka dziedzictwa arabsko-muzułmańskiego, płynąca z wewnątrz świata arabskiego (np. tzw. myśliciele turāṯiyyūna).
Historia i teraźniejszość islamu, konflikty etniczne i religijne na Bliskim Wschodzie, konflikt izraelsko-palestyński.
Klasyczna i współczesna literatura arabska.
Polityka historyczna, pamięć zbiorowa i tożsamość na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, a także w Europie i Polsce.
Projekty
Kierownik projektu zbiorowego: Cairo Music Scene(s) Since 2011: Between Political Activism and Cultural Change (Kairska scena muzyczna od 2011 roku: między aktywizmem politycznym a zmianą kulturową), nr projektu 2020/37/B/HS2/01940, program „Opus” Narodowego Centrum Nauki, czas realizacji: II 2021-II 2024.
Kierownik projektu zbiorowego Nasr Abu Zajd - odnowiciel myśli muzułmańskiej, program „Sonata” Narodowego Centrum Nauki, nr projektu: 2013/11/D/HS1/04322, czas realizacji: IX 2014-I 2018.
Wykonawca w projekcie zbiorowym pt. Kulturowy kontekst przemian społeczno-politycznych w świecie arabskim po 2010 roku, pod kierunkiem dr Katarzyny Górak-Sosnowskiej (nr projektu: UMO-2011/03/D/HS2/00876, program „Sonata”, Narodowe Centrum Nauki, lata 2012-2015
Publikacje
Monografie, edycje krytyczne
3) Monografia: Nacjonalizm i tożsamość palestyńska między polityką, religią i kulturą popularną, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019.
1) Monografia: Swoi i obcy. Tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, „Agade”, Warszawa 2013.
2) Monografia: Naṣr Abū Zayd: A Critical Rereading of Islamic Thought, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017 (pełny tekst dostępny w serwisie Academia).
4) Monografia-edycja krytyczna tekstów źródłowych: S. Bednarowicz, M. Moch, J. Musiatewicz (edycja krytyczna, tłumaczenie, wstęp), Naṣr Abū Zayd: refleksja krytyczna nad myślą muzułmańską. Źródła, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017 (pełny tekst dostępny w serwisie Academia).
Prace zredagowane
1) (wraz z: S. Bednarowicz, J. Musiatewicz) Świat arabski w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2016.
Artykuły w czasopismach, rozdziały monografii zbiorowych
1) Between Sweden and Tunisia. (Auto)biography and Multicultural Experience in Jonas Hassen Khemiri’s “Montecore. The Silence of the Tiger”, “Rocznik Orientalistyczny/Yearbook of Oriental Studies”, T. 74 (2)/2020, s. 23-37, DOI 10.24425/ro.2020.135020, https://journals.pan.pl/dlibra/publication/135020/edition/118023/content.
2) Rethinking the Arab-Islamic Tradition. On the New Translation of Naṣr Ḥāmid Abū Zayd’s “Critique of Religious Discourse” (Naqd al-Ḫiṭāb ad-Dīnī), „Rocznik Orientalistyczny/Yearbook of Oriental Studies”, T. 73 (1)/2020, s. 52-58, DOI: 10.24425/ro.2020.134045, http://journals.pan.pl/ro/134045.
3) The Question of Women in Islam According to Naṣr Abū Zayd, [w:] K. Myśliwiec, K. Pachniak, K. Nabożna, E. Wolny-Abouelwafa (red.), Egypt Yesterday and Today. Between Tradition and Modernity, Institute of Mediterranean and Oriental Cultures of Polish Academy of Sciences, Warsaw 2019, s. 125-136.
4) Researching Text, Discourse and Identity after "Mafhūm an-naşş". Naşr Abū Zayd's Reception in Poland [w:] (red). M. Harbi, Mā ba‘da „Mafhūm an-naṣṣ” li-Naṣr Ḥāmid Abū Zayd: Al-Qur’ān min an-naṣṣ ilà al-ḫiṭāb (Po „Mafhūm an-naṣṣ” Nasra Abu Zajda. Od tekstu do dyskursu), Dār al-‘Ayn li-n-Našr, Al-Qāhira (Kair) 2018, s. 229-237.
5) Współcześni intelektualiści egipscy w obliczu cenzury i problemów prawnych. Studium wybranych przypadków [w:] (red.) M. Kubarek, M. Lewicka, Świat arabski w historii, języku i kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018, s. 67-76.
6) Language, Migration and Globalization: French Hip-Hop Versus Arabic Diaspora Hip-Hop [w:] (red.) M. Borodo, J. House, W. Wachowski, Moving Texts, Migrating People and Minority Languages, “Springer”, Singapore 2017, s. 41-55.
7) Naṣr Abū Zayd – hermeneuta Koranu, odnowiciel myśli muzułmańskiej [w:] (red.) S. Bednarowicz, M. Moch, J. Musiatewicz, Świat arabski w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2016, s. 28-43.
8) Muzyka Arabskich Wiosen – pieśni rewolucji i pochwała zmiany społeczno-kulturowej [w:] (red.) K. Górak-Sosnowska, Arabska Wiosna. Kulturowy obraz przemian w świecie arabskim po 2010 roku, „Smak Słowa”, Sopot 2016, s. 131-149.
9) Arabska Wiosna Ludów a nacjonalizm i tożsamość zbiorowa. Wymiar panarabski i lokalny [w:] (red.) K. Górak-Sosnowska, Arabska Wiosna. Kulturowy obraz przemian w świecie arabskim po 2010 roku, „Smak Słowa”, Sopot 2016, s. 43-57.
10) Koptowie i Koptyjski Kościół Ortodoksyjny wobec państwa egipskiego i islamu politycznego na przełomie XX i XXI wieku [w:] (red.) A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski, Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie, t. 2: Azja i Afryka, Wydawnictwo KUL i Instytut Europy Środkowo-Wschodniej w Lublinie, Lublin 2016, s. 127–135.
11) Hermeneutyka koraniczna Naṣra Abū Zayda – nowe podejście do lektury świętej księgi islamu [w:] (red. M. Krajewska, J. Kulwicka-Kamińska, A. Szulc), Święte księgi judaizmu, chrześcijaństwa i islamu w słowiańskim kręgu kulturowym. Prace dedykowane Profesorowi Czesławowi Łapiczowi, t. 2, Toruń 2016, s. 143–156.
12) Hip hop arabski a autentyczność i tożsamość. Perspektywa komparatystyczna [w:] (red.) D. Ściślewska, M. Woźniak, Badania nad światem islamu. Dzieje, dzień dzisiejszy, perspektywy, KBWiPA, Łódź 2015, s. 166-177.
13) (wraz z W.Moch) Dwie perspektywy. Jak polscy raperzy widzą rzeczywistość?, „Heteroglossia. Studia kulturoznwczo-filologiczne”, nr 5 (2015), s. 147-163.
14) Contemporary Arab Music, Politics And Cultural Change. The Case Of Arabic Hip Hop [w:] (red.) A. Bryc, M. Dahl, M. Lewicka, Bliski Wschód w procesie przemian. The Middle East in a Process of Change, t. 2, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 47-59.
15) Lajla Ahmad - krytyczka kultury arabskiej w świetle autobiografii [w:] (red.) A.Bareja-Starzyńska, M. Dziekan, Literatury Azji i Afryki wobec problemów współczesności. Materiały XXXV Zjazdu Orientalistów Polskich, Polskie Towarzystwo Orientalistyczne przy współpracy Wydziału Orientalistycznego UW, Warszawa 2015, s 155-165, link: http://pto.orient.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/52/2016/02/Literatury-Azji-i-Afryki-wobec-problemow-wspolczesnosci-1.pdf.
16) Tożsamość arabska i koptyjska w twórczości Idwara al-Charrata, „Litteraria Copernicana”, 2014/ nr 1, s. 66-73.
17) Piłka nożna w świecie arabskim. Pasja, tożsamość, manipulacja, [w:] K. Górak-Sosnowska, K. Pachniak (red.), Kultura popularna na Bliskim Wschodzie, Warszawa 2013, Wydawnictwo „Difin”, s. 114-128.
18) O problemach krajów arabskich z wielokulturowością i potrzebie rewizji panarabizmu, „Recykling Idei”, nr 14/zima 2012/2013, s. 64-67.
19) Chicago” Ali al-Aswaniego, czyli zamysł komparatystyczny we współczesnej literaturze arabskiej [w:] L. Wiśniewska (red.), Mity i motywy w perspektywie komparatystycznej. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym II, Bydgoszcz 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 321-333.
20) Dialog międzyreligijny w Egipcie i Libanie. Problemy, osiągnięcia, wyzwania [w:] M. Lewicka, Cz. Łapicz (red.), Dialog chrześcijańsko-muzułmański, t. 3, Toruń 2013, s. 203-214.
21) Analiza źródeł historycznych i wypowiedzi politycznych jako element nauczania języka i kultury arabskiej. Dobór materiałów, krytyka źródeł i ich znaczenie w programach przedmiotów arabistycznych, [w:] B. Michalak-Pikulska, M. Lewicka (red.), Dydaktyka języka arabskiego. Teoria – praktyka – perspektywy, Toruń 2013, s. 111-119.
22) Sercem szukamy jedności. Mattá ăl-Miskīn – wybitny myśliciel, teolog i orędownik dialogu, [w:] M. Lewicka, Cz. Łapicz (red.), Dialog chrześcijańsko-muzułmański, t. 2, Toruń 2012, s.143-159.
23) ‘Cairo and Kuwait City – Old and New Cities in the Arab World. Similarities and Differences in The Context of Tourism and Public Transport’, [w:] R. Przybyszewska-Gudelis (red.),Transformation of Historical Cities’ Functions in the Context of Tourism and Sustainability (Przemiany funkcji miast historycznych. Kontekst turystyki i rozwoju zrównoważonego), Bydgoszcz 2012, University of Economy, s. 129-138.
24) Chrześcijanie arabscy wobec przemian społeczno-politycznych. Przypadki Egiptu, Syrii i Libanu [w:] K. Górak-Sosnowska, K. Pachniak (red.), Bunt czy rewolucja? Przemiany na Bliskim Wschodzie po 2010 roku, Warszawa 2012, s. 236-250.
25) Memories and Identities of the Lebanese Maronites. The Interdisciplinary Research On Ethnic Issues in the Arab World, “Acta Asiatica Varsoviensia”, nr 25/2012, s. 5-19.
26) Michał Rőmer – „Polak litewski”, „krajowiec”, spadkobierca tradycji Wielkiego Księstwa Litewskiego, [w:] J. Mędelska, Z. Sawaniewska-Mochowa (red.). Językowe i kulturowe dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego. Księga jubileuszowa na 1000-lecie Litwy, Bydgoszcz 2011, s. 83-96.
27) (z E. Mirkowską-Moch) Stambuł Orhana Pamuka i Kapsztad Johna M. Coetzee’ego – próba ujęcia porównawczego, [w:] M. Święcicka (red.), Przestrzeń oswojona – przestrzeń obca. Miasto w kontekście językowym i kulturowym, Bydgoszcz 2011, s. 283-295.
28) Koptowie w Egipcie – kultura, tożsamość, identyfikacja narodowa, [w:] Między Wschodem a Zachodem. Łódzkie Studia Wschodoznawcze, t. 3, Łódź 2011, s. 57-68.
29) Wojna domowa jako doświadczenie formujące pamięć i tożsamość chrześcijan libańskich, [w:] Z. Majchrowski, W. Owczarski (red.), Wojna i postpamięć, Gdańsk 2011, s. 535-545.
30) Tożsamość zbiorowa Maronitów libańskich. Między Zachodem i Bliskim Wschodem, „Przegląd Orientalistyczny” 2009, nr 3-4, s. 220-227.
31) Światło wieku przełamie zawziętość i przesądy. Publicystyka Ludwika Lublinera i Joachima Lelewela w kontekście „wojny żydowskiej” 1859 roku, „Pamiętnik Literacki” XCIX, 2008, z. 2, s. 23-33.
32) „Nasza walka z Żydami” Sayyida Qutba – arabski fundamentalistyczny pamflet na Żydów i judaizm a europejski dyskurs antysemicki, „Kultura i Społeczeństwo” LII, 2008, nr 2, s. 177-189.
33) Fundamentalizm w islamie a palestyńska tożsamość narodowa – przypadek Muzułmańskiego Ruchu Oporu „Hamas”, „Bliski Wschód. Społeczeństwa – Polityka –Tradycje” 2007, nr 4, s. 42-56.
34) Tożsamość narodowa Palestyńczyków, „Bliski Wschód. Społeczeństwa – Polityka –Tradycje” 2006, nr 3, s. 143-163.
35) Święte miasto religii i narodów. Status Jerozolimy w XX w. Zarys konfliktu i perspektywy wyjścia z impasu, „Rubikon. Kwartalnik Naukowy” 2006, nr 1-4 (24-27), s. 159-170.
36) Fundamentalizm religijny a islam i judaizm. Sen o potędze, „Tygodnik Powszechny” (15 VI 2003, nr 24), s. 6-7.
37) Refleksja nad miłością w literaturze arabskiej na tle tradycji judeochrześcijańskiej i antycznej, [w:] J. Pstrusińska, P. Stalmaszczyk (red.), Collectanea Eurasiatica Cracoviensia, Kraków 2003, s. 133-145.
38) (z Z. Sawaniewską-Mochową), O pochodzeniu, strukturze i poprawności najnowszych nazw firmowych w Bydgoszczy, [w:] M. Święcicka (red.), Polszczyzna bydgoszczan. Historia i współczesność, Bydgoszcz 2003, s. 155-166.
39) Druga intifada – bilans krytyczny, „Rubikon. Kwartalnik Naukowy” 2003, nr 1-4 (20-23), s. 178-187.
40) Ibn-Hazm i Adonis. Dwie wizje miłości w literaturze arabskiej, [w:] Spotkania arabistyczne IV, Kraków 2002, s. 77-91.
41) Perswazja – wartości – wybór. O języku kampanii samorządowej 1998 roku, „Poradnik Językowy” 2001, nr 5, s. 28-39.
42) Mejłuny pod Wilnem, „Karta” 1997, nr 23, Warszawa, s. 128-135.
Konferencje
UDZIAŁ W KONFERENCJACH I KONGRESACH MIĘDZYNARODOWYCH:
1. Referat: Blasphemy as a Political Tool in Islamic Societies. Terminological Issues and Recent Examples, Czwarta Konferencja Międzynarodowa „Islamic World in International Relations” („Świat muzułmański w relacjach międzynarodowych”), organizowana przez Polskie Towarzystwo Stosunków Międzynarodowych, Europe-Asia-Africa Foundation i Europejskie Centrum Solidarności, 21-22 XI 2018.
2. Referat: Naṣr Ḥāmid Abū Zayd (1943-2010): A Critical Rereading of Islamic Thought, Piąty Światowy Kongres Studiów Bliskowschodnich (WOCMES – World Congress of Middle Eastern Studies), 15-22 VII 2018, Sewilla, Hiszpania.
3. Referat: Popular Culture, Politics and Ethnicity. New Forms of Popular Music in Palestine/Israel, Trzecia Konferencja Międzynarodowa Świat arabski i muzułmański w stosunkach międzynarodowych”, organizowana przez Polskie Towarzystwo Studiów Międzynarodowych i Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, 23 XI 2017.
4. Referat: Groups of Football Fans and Politics: The Case of Egypt’s Ultras, Czwarta Doroczna Konferencja Międzynarodowa: Conflicts of Powers in the Middle East: States and Non-States, zorganizowana przez Centrum Badań Bliskowschodnich i Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN, Warszawa, 10 XI 2017.
5. Referat: Arabic Diaspora Hip-Hop – Chosen Linguistic, Cultural and Identity-Related Issues, 8. Konferencja Międzynarodowa: 8th International Conference on Popular Cultures of the Middle East and Northern Africa Popular Cultures Between Site and Flow, organizowana przez Ilia State University w Tbilisi (Gruzja) oraz Gruzińskie Muzeum Folkloru i Sztuk Stosowanych, Al-Akhawayn University (Maroko) i Uniwersytet Wiedeński, Tbilisi, 28-30 IX 2017.
6. Referat: The Case of Naṣr Ḥāmid Abū Zayd. Between State, Political Islam and Critique of Religious Discourse, II Międzynarodowe Sympozjum Naukowe, organizowane przez UMK, UŁ i UW, pod tytułem „Politics and Society in the Islamic World” („Polityka i społeczeństwo w świecie muzułmańskim”), 20-21 października 2016, Toruń.
7. Referat: Al-Baḥṯ fī an-naṣṣ, al-ḫiṭāb wa-al-hawwiya ba’da “Mafhūm an-naṣṣ”. Istiqbāl a‘māl Naṣr Abū Zayd fī Būlandā (Researching Text, Discourse and Identity after Mafhūm an-naṣṣ. Naṣr Abū Zayd’s Reception in Poland), II Konferencja Naukowa Fundacji Nasra Abu Zajda „Min an-naṣṣ ilà al-ḫiṭāb” (“Od tekstu do dyskursu”), Kair, 14-15 października 2016 r.
8. Referat: Pan-Arabism, Multiculturalism, Jewish Legacy. Some Remarks on Politics of History Performed by Chosen Arab States, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Politics and Society in the Islamic World”, 22-23 X 2015, Uniwersytet Łódzki.
9. Referat: New Arab Nationalism vs. Pan-Arabism and Arab Socialism. Definitions, Similarities, Differences, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Is There a New Middle East? Reshaping of the Geopolitical Situation in the Region”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 28 III 2015.
10. Referat: Contemporary Arab Music, Politics and Cultural Change. Chosen Examples and Problems, Międzynarodowa Konferencja Naukowa “Is There a New Middle East? Reshaping of the Geopolitical Situation in the Region”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 27 III 2015 .
11. Referat: Maronites in Europe. On Preserving and Understanding of Ambiguous Collective Identity, Second DIMECCE Workshop: ‘From immigrants to citizens? Middle Eastern Christian identities in Europe’, sympozjum międzynarodowe w ramach europejskiego projektu badawczego HERA ‘Defining and Identifying Middle Eastern Christian Communities in Europe’, Uniwersytet Łódzki, 21 X 2014.
12. Referat: The Arabic Hip Hop. Describing The Contemporary Cultural Phenomenon, Czwarty Światowy Kongres Studiów Bliskowschodnich (WOCMES), Ankara, Turcja, 18-22 VIII 2014.
13. Referat: Does New Popular Arab Music Represent a Cultural Change? Critical Questions and Remarks, konferencja Konferencja Międzynarodowa Instytutu Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN Towards a New Middle Eastern Society. Expectations and Reality after the Arab Spring, 18-19 XI 2013, Warszawa.
14. Referat: The „Arab Spring” in Texts of the Arab Popular Culture, konferencja międzynarodowa Solidarity, Memory, Identity, organizowana przez Uniwersytet Gdański i Federalny Uniwersytet w Kurytybie (Gdańsk, 20-21 IX 2012).
15. Referat: Contemporary Polish Discussion On Orientalism and Occidentalism. Terminology, Main Themes, Controversies, wygłoszony na konferencji międzynarodowej Orientalism vs. Occidentalism, organizowanej przez The Research Laboratory on Culture nad Communication na Wydziale Sztuk Pięknych i Nauk Humanistycznych (Faculty of Arts and Humanities) Uniwersytetu Sultana Moulay Slimane (Beni Mellal, Maroko, 18-19 IV 2012).
Popularyzacja
- Wykład popularyzatorski: Kultura arabska. Jedność i różnorodność, 25 XI 2019, Kujawsko-Pomorskie Centrum Kultury, w ramach Akademii Sztuk Wszelakich (Uniwersytet Trzeciego Wieku).
- Organizacja wykładu gościnnego dla studentów i pracowników INiLS UKW: dr Ahmad Z. Obiedat (Wake Forest University, Stany Zjednoczone), Rethinking Secularism in Western and Islamic Contexts, 23 XI 2018 r., Bydgoszcz.
- Główny organizator seminarium międzynarodowego Naṣr Abū Zayd – A Critical Rereading of Islamic Thought, 13 XII 2017, Biblioteka Główna Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, z wykładami gościnnymi wystąpili: prof. dr hab. Marek Dziekan (Uniwersytet Łódzki), prof. dr Umar Ryad (KU Leuven, Belgia) i dr A.Z. Obiedat (Aḥmad ‘Ubaydāt, Wake Forest University, Stany Zjednoczone).
- Wywiad popularyzatorski z M.Mochem, przeprowadzony przez Dorotę Witt: Kobieta w arabskim hip-hopie: liderka, nie ozdoba, 15 kwietnia 2017 r.. „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”, s. 11.
- Wielokrotny udział w Bydgoskim Festiwalu Nauki z wydarzeniami popularyzującymi zagadnienia arabistyczne i islamistyczne.
- Debata Dialog z islamem?, główny panelista, dyskusja z dr hab., prof. uczelni Robertem Ptaszkiem, 2 grudnia 2015 r., Toruń. Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Seminarium ze studentami humanistyki 2.0 UKW (wraz z J. Musiatewicz): Kultura arabska i Zachód : wzajemne inspiracje, niechęć, fascynacja, 30 listopada 2015 r.
- Stały uczestnik i ekspert od spraw arabskich i bliskowschodnich w ramach „Interdyscyplinarnego seminarium dotyczącego badań nad antysemityzmem” przy Żydowskim Instytucie Historycznym, Warszawa, 2012-2013.
- Udział w charakterze panelisty (wraz z prof. Bassamem Aouilem) w Debacie Czwartkowej pt. Arabska Wiosna czy Arabska Zima? Przemiany kulturowe i polityczne w świecie arabskim, organizowanej przez Pracownię Regionalistyczną Wyższej Szkołę Gospodarki, Bydgoszcz, 10 maja 2012 r.
- Współpracownik Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci w latach 2010-11, prowadzący zajęcia i warsztaty, szczególnie związane z tematyką islamu i kultury arabskiej;
a) Wykład: Czy istnieje wspólnota arabska i kim są współcześni Arabowie? Tożsamość zbiorowa, nacjonalizm i doświadczenie (post)kolonialne, obóz naukowy Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Serock, 2 maja 2011 r.
- Przygotowanie i koncepcja wizyty w Polsce Nasra Abu Zayda, wybitnego badacza egipskiego, hermeneuty Koranu (Warszawa, wrzesień 2007 r., wydarzenie naukowe zorganizowane wraz z innymi stypendystami Collegium Invisibile).
Stypendia, wyróżnienia
Stypendium „Start” (dla młodych uczonych) Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej na rok 2007, przedłużone również na rok 2008.
Medal Komisji Edukacji Narodowej, 2017.
Nagrody rektorskie na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego
Nagroda organizacyjna zespołowa II stopnia przyznana przez Rektora UKW, 2013.
Nagroda Naukowa II stopnia Rektora UKW, 2018.
Członkostwo w organizacjach naukowych
– Polskie Towarzystwo Orientalistyczne, od XI 2018 – członek Głównej Komisji Rewizyjnej,
– Komisja Komparatystyczna Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza,
– Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza, Oddział Bydgoski, członek Zarządu.